Waarom u wél interessant bent

Uw privacy staat onder druk. Aan uw profiel wordt geld verdient. Ook als u geen cent heeft te besteden. Maar hoe werkt dat dan?

Marketeers

 

Reclame maken kost geld. Reclame maken levert ook meer omzet op. Marketeers in dienst van bedrijven moeten zorgen voor lage reclamekosten en hoge omzet. Daarom passen zij twee basisstrategieën toe:

  • alleen iets aanbieden aan (potentiële) kopers en liefst tegen lage kosten;
  • het product / de dienst verkopen tegen de hoogst mogelijke prijs die de koper wil betalen.

Hoe meer een Marketeer van u weet, hoe beter hij kan bepalen of u interessant bent en hoeveel u zou kunnen en willen missen.

 

Website-eigenaren

Website-eigenaren bieden tegen betaling ruimte aan om reclame te tonen. Hoe meer bezoekers een website trekt, hoe aantrekkelijker deze reclameruimte is. En hoe meer de website eigenaar dan ook aan de verkoop van de reclameruimte verdient.

 

Reclamebrokers

Er zijn tussenpersonen (brokers) die deze reclameruimten graag voor de website eigenaren beheren. Zij regelen de in- en verkoop van advertenties. Google Ads is zo’n dienst. Zodra een bezoeker op een website komt zoekt de broker razendsnel het profiel op van de bezoeker en veilt de reclameruimte per opbod aan de Marketeers. Hoe nauwkeuriger en actueler het profiel van de bezoeker en hoe beter het aansluit op bet beeld dat de Marketeer van een potentiële koper heeft, hoe hoger de prijs zal zijn die de marketeer voor de reclameruimte wil betalen. In milliseconden ziet de website-bezoeker de advertentie verschijnen van de winnende Marketeer.

 

Profilers

De Brokers hebben er baat bij om zo veel mogelijk van de bezoeker te weten om zo veel mogelijk Marketeers te kunnen interesseren (en dus veel biedingen te krijgen). Maar ook de Marketeer wil weten wat voor persoon het is om te bepalen wat de hoogste prijs is waartegen hij het product / de dienst kan verkopen. Wellicht dat u wel eens bij het online boeken van uw vakantie gemerkt heeft dat het reisje bij uw tweede keer kijken net iets duurder is geworden, of dat uw reispartner die woont in een duurdere wijk een hoger bedrag ziet. Hier schieten de profilers te hulp.

Er zijn vele duizenden grote en kleine bedrijven die al(!) uw bewegingen op internet vastleggen en zo uw profiel in detail opbouwen. Hoe meer detail, hoe bruikbaarder en dus duurder het profiel. Profilers verkopen deze profielen aan de Brokers en Marketeers.

 

Botbeheerders

Een andere belangrijke drijfveer achter de aanval op uw privacy ligt bij de oorlog tussen Botbeheerders en de eerder genoemde partijen. Beheerders van programma’s (“bots”) laten deze bots als nep-bezoekers reclame opvragen op hun eigen websites, of op websites die hen inhuren. Op deze wijze worden de website-eigenaren betaald voor het tonen van reclame zonder dat er ook maar een echt persoon weet van heeft. Deze bots draaien onder meer als malware op de machines van “normale” mensen. Dat kunnen PC’s zijn, maar ook netwerkschijven, koffiezetapparaten of IP-camera’s. Reclamebrokers doen hun best om bots van menselijk verkeer te scheiden, maar de bots “lenen” kenmerken zoals bijvoorbeeld het IP-adres, surf-historie of muisbewegingen van hun gastheer om niet als bot herkend te worden. Bij de pogingen om bots te herkennen, of juist om niet als bot herkend te worden, vragen de brokers, profilers en botbeheerders steeds meer informatie op. Een wapenwedloop met als inzet uw gegevens.

 

Bijkomende schade.

Niet alleen betaalt u maximaal voor uw aankoop, koopt u wat u eigenlijk niet nodig heeft en staat uw privacy onder druk. Stelt u zich voor dat uw auto meer benzine verbruikt, standaard een extra omweg neemt, langzamer rijdt, onverwacht stil kan vallen en bovendien inbraakgevoelig is. Allemaal omdat iemand anders graag heeft dat u langs zijn/haar etalage rijdt.

Precies dit gebeurt met uw tablet of laptop. Al deze activiteiten kosten u rekenkracht, genereren extra netwerkverkeer en openen mogelijk zwakke plekken in uw systeem. Uw systeem wordt trager, uw batterij gaat eerder op, het werkgeheugen loopt eerder vol en u loopt het risico dat anderen met kwaadaardige advertenties kunnen inbreken en uw systeem overnemen om er bijvoorbeeld een nieuwe “bot” van te maken.

 

Hulpmiddelen

Om u tegen deze Profilers, Marketeers, Brokers en Botbeheerders te beschermen kunt u technische maatregelen nemen. Zoek uw vakantie bijvoorbeeld op met TOR, installeer Ad-blockers en ga slim om met tracker-cookies.

Over de auteur

Boudewijn de Graaf
Kerndocent studierichting Business & IT Management Hogeschool Rotterdam, eigenaar van Kronenbeeck.nl, zelfstandig consultant gespecialiseerd in Privacy Management. Brede veranderkundige, bestuurskundige, organisatiekundige en ICT achtergrond.