Goede doelen steunen lobby tegen strengere privacywetgeving

“Tientallen goede doelenorganisaties zijn lid van de DDMA, een organisatie die lobbyt tegen strengere Europese privacywetgeving die momenteel in de maak is. Dat blijkt uit de ZEMBLA-uitzending ‘Data, het nieuwe goud’, die woensdagavond werd uitgezonden. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International, één van de organisaties die lid is van de DDMA, zegt dat ze niet wist van de lobby en overweegt nu het lidmaatschap op te zeggen (Tekst en bron: Vara/Zembla).”

Noot: in dezelfde uitzending werd door zowel een woordvoerder van de Amerikaanse FTC als de scheidend leidinggevende van het Nederlandse CBP opgemerkt dat handhaving van de nieuwe Europese privacywetgeving een knelpunt zal worden. Het ontbreekt de Autoriteiten Persoonsgegevens aan zowel voldoende onderzoeksbevoegdheden als aan voldoende mensen en middelen. Om dit laatste op te lossen zou het budget met een factor 5 moeten worden verhoogd.

Over de auteur

Boudewijn de Graaf
Kerndocent studierichting Business & IT Management Hogeschool Rotterdam, eigenaar van Kronenbeeck.nl, zelfstandig consultant gespecialiseerd in Privacy Management. Brede veranderkundige, bestuurskundige, organisatiekundige en ICT achtergrond.